Projekti

Kako društvene mreže i veštačka inteligencija oblikuju mentalno zdravlje mladih?

Digitalno doba donelo je mladima beskonačne mogućnosti za učenje, informisanje i komunikaciju, ali i niz izazova za mentalno zdravlje.

Svestrana upotreba društvenih mreža i nove tehnologije, uključujući sve prisutniju veštačku inteligenciju (AI), često je razlog za zabrinutost među stručnjacima, roditeljima, pa čak i samim mladima. Oni se suočavaju s potencijalnom izolacijom, zavisnošću i promenama u mentalnom zdravlju koje nastaju zbog neprestanog korišćenja tehnologije.

U vezi sa tim, realizovali smo anketu, kada su srednjoškolci izneli različite poglede na ovu temu, otkrivajući kako koriste AI u raznim situacijama. Prvi ispitanik objašnjava da se obraća veštačkoj inteligenciji kad god mu je potrebna neka informacija koju teže može pronaći na Guglu. „Znači nam puno zbog toga što je lakše da nađemo ono što tražimo,“ ističe, naglašavajući praktičnost AI alata.

Drugi ispitanik AI koristi uglavnom za nastavne aktivnosti. Iako mu odgovori često pomažu, primećuje da ih ponekad mora prilagoditi kako bi zvučali prirodnije. „Mislim da dosta pomaže našem društvu,“ dodaje, naglašavajući pozitivan uticaj, ali i potrebu za obradom podataka kako bi bili korisniji.

Nasuprot tome, treći ispitanik ističe da nema interesovanja za AI jer ne zna kako da ga koristi, dok četvrti ističe koristi u školskim zadacima: „Koristim kada treba da napišem neki domaći zadatak, samo ukucam ono što mi treba na ChatGPT i on mi to uradi.“

Iako su iskustva uglavnom pozitivna, problematika AI grešaka i nesnalaženja s algoritmom takođe je prisutna, posebno kada se susreću sa tekstovima na pogrešnom jeziku ili slovnim greškama.

Saša Ristić, nastavnik informatike u Osnovnoj školi „Svetozar Marković“ u Vranju, primetio je sve veći interes učenika za nove tehnologije i AI, ali i potencijal za zloupotrebu.

„Deca sve više svakim danom koriste računare, novu tehnologiju, sada dolazi i veštačka inteligencija. Vidim da oni to vole da iskoriste i za neke nedozvoljene stvari,“ objašnjava Ristić.

Ovaj nastavnik se trudi da mlade usmeri ka pozitivnom korišćenju tehnologije, pretvarajući časove u dinamične, zabavne aktivnosti koje podstiču razvoj znanja kroz igru. „Od algoritma preko sklapanja programa, do prebacivanja programa u samog robota koji izvršava zadatke, to vole,“ dodaje Ristić, ističući da savremeni pristup više angažuje učenike u odnosu na tradicionalne metode učenja.

Dok tehnologija i veštačka inteligencija pružaju ogromne mogućnosti mladima, potrebno je razviti svest o njenom odgovornom korišćenju. Stručnjaci, roditelji i nastavnici imaju ključnu ulogu u obrazovanju i usmeravanju mladih kako bi izbegli zamke digitalne zavisnosti i negativne uticaje na mentalno zdravlje.

Odgovorno korišćenje tehnologije, uz podršku stručnjaka, može stvoriti generaciju koja će imati snage da koristi AI kao alat za učenje i razvoj, a ne kao sredstvo za eskapizam ili izvor anksioznosti.

“Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Grada Vranja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva“

Back to top button