Tehnologija u obrazovanju – Most ka savremenom učenju i razvoju
U okviru realizacije projekta Granice digitalnog sveta, istražujemo kako se tehnologija može integrisati u obrazovni proces.
Fokus ove inicijative je na primeni savremenih digitalnih alata, poput e-učenja, interaktivnih aplikacija, virtuelne realnosti i drugih inovacija, koje mogu obogatiti obrazovni sistem i unaprediti proces učenja.
Ključni sagovornik na ovu temu je Mlađan Mladenović, diplomirani inženjer elektrotehnike i profesor u Tehničkoj školi u Vladičinom Hanu, gde predaje predmete poput Programiranja, Veb dizajna i Aplikativnih programa.
Prema rečima profesora Mladenovića, integracija tehnologije u nastavni proces neophodna je u vremenu ubrzanog tehnološkog razvoja. On ističe:
„Ubrzani tehnološki razvoj, koji se posebno intenzivirao poslednjih godina, neminovno utiče i na obrazovanje, i prosto, hteli mi to ili ne, moramo se tome prilagođavati. Uvođenje novih tehnologija u sistem obrazovanja, kao i u sam nastavni proces, posebno je karakteristično za tehničke škole kao što je naša. Trudimo se da naši smerovi budu što aktuelniji i da, koliko je to moguće, ispratimo savremene tokove u tehnologiji.“
Ipak, proces nije bez izazova. Profesor navodi da se otpor prema novinama često javlja kod starijih kolega, ali da se taj stav s vremenom menja:
„Karakterističan primer za to mi je EsDnevnik, gde sam ja bio određen kao koordinator za Tehničku školu. U samom startu postojao je jako veliki otpor, slobodno mogu reći većine kolega. Ako danas pitate bilo koga od njih, svi će vam reći da je EsDnevnik nešto što je u velikoj meri olakšalo njihov rad.“
Jedan od ključnih trenutaka, prema Mladenovićevom mišljenju, bila je pandemija COVID-19, kada je onlajn nastava postala neophodnost:
„Trenutak, koji po meni, predstavlja prekretnicu, kada su svi shvatili da obrazovanje prosto ne može da funkcioniše bez novih tehnologija, bio je početak pandemije. Na samom početku nije bilo pravih smernica od strane Ministarstva i čini se da se svako snalazio kako je umeo.
Mi smo vrlo brzo uspostavili naš interni sistem onlajn nastave, za koji mislim da je funkcionisao najbolje moguće ako se uzmu u obzir sve okolnosti.“
Profesor je posebno ponosan na solidarnost svojih kolega, koji su uložili veliki trud da prilagode nastavu novim okolnostima:
„Vrlo sam zadovoljan kako su se moje kolege ponele u tim momentima, pa čak i oni stariji kojima nove tehnologije nisu bliske. Mlađe kolege i nastavnici tehničkih nauka trudili su se da ostalima izlaze u susret u svakom trenutku.“
Mladenović veruje da tehnologija može značajno doprineti interaktivnosti i angažovanju učenika. On navodi da su u Tehničkoj školi u upotrebi roboti, CNC mašine, 3D štampači i dijagnostički uređaji za vozila.
„Korišćenje računara u nastavi, pogotovu kada su u pitanju stručni predmeti, u našoj školi se već odavno podrazumeva. Ono što se takođe koristi su roboti, CNC mašine, 3D štampači i dijagnostički uređaji za vozila, kao i internet platforme koje se razlikuju od smera do smera i od predmeta do predmeta.“
Posebno se osvrće na upotrebu Lego robota, koje preporučuje i drugim kolegama:
„Od kada radim kao nastavnik Programiranja i programskih jezika, u svoju nastavu implementirao sam korišćenje Lego robota. Učenici savladavaju osnovne pojmove iz programiranja i stiču dobre programerske navike. Posebno je bitno to što odmah mogu ispitati funkcionisanje svog programskog koda i ispravljati greške u realnom vremenu.“
Sekcija Robotike, koju vodi zajedno s kolegom Nebojšom Mladenovićem, donela je Tehničkoj školi brojne nagrade:
„Bez lažne skromnosti mogu reći da smo najuspešnija škola na Takmičenju u programiranju robota u čitavoj Srbiji. Naši učenici osvajači nagrada imaju mogućnost upisa tehničkih fakulteta bez prijemnog ispita.“
Profesor ističe da se obrazovni sistem oslanja na lični entuzijazam nastavnika, te naglašava potrebu za modernizacijom nastavnih planova i adekvatnim stručnim obukama.
Uz to, škola se ponosi saradnjom s kineskim univerzitetom, koja otvara nove mogućnosti za učenike. Mladenović najavljuje:
„Direktor škole, ja i još desetoro najboljih učenika sa smera tehničar za industrijsku robotiku uskoro putujemo u dvonedeljnu posetu Šangajskom tehničkom Institutu elektronike i informatike. Cilj je razmena učenika na duži vremenski period.“
Ovaj primer pokazuje kako jedna škola u maloj opštini može postati primer modernog obrazovanja.
Projekat Granice digitalnog sveta ne samo da promoviše inovacije, već i ističe značaj obrazovanja kao temelja razvoja lokalne zajednice. Vladičin Han se pozicionira kao opština koja prati globalne trendove i ulaže u mlade, koji su nosioci budućnosti.
“Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Opštine Vladičin Han. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva“