Iskustvo Milana A. sa internet prevarama: „Nisam verovao da će se meni desiti“
Milan A. (24) iz Vranja ispričao je svoje iskustvo sa prevarama prilikom online kupovine, kako bi upozorio druge na opasnosti koje vrebaju u digitalnom svetu. Njegova priča počinje prošle godine, kada je, privučen odličnom ponudom, odlučio da naruči mobilni telefon preko oglasa na društvenim mrežama.
„Video sam oglas za telefon po ceni koja je bila skoro upola niža od tržišne. Činilo mi se kao odlična prilika i nisam želeo da je propustim. Prodavac je delovao pouzdano – imao je nekoliko pozitivnih komentara na stranici i tvrdio da je roba nova. Tražio je uplatu unapred, što mi je delovalo rizično, ali sam na kraju pristao jer je rekao da na taj način štiti svoje poslovanje,“ objašnjava Milan.
Uplatio je novac na bankovni račun prodavca, ali nakon toga je sve krenulo nizbrdo. „Prodavac je prvo odlagao slanje telefona uz razne izgovore, a posle nekoliko dana prestao je da odgovara na poruke. Profil na društvenoj mreži je ubrzo nestao, a ja sam shvatio da sam prevaren,“ dodaje.
Milan je kontaktirao banku i pokušao da povrati novac, ali je bilo prekasno. Prijavio je slučaj policiji, ali prodavac nije pronađen. „Ostao sam bez novca i sa gorkim osećajem da sam bio lakomislen. Prevara me koštala skoro 300 evra,“ kaže on.
Iz ovog iskustva Milan je naučio nekoliko važnih lekcija, koje sada želi da podeli s drugima:
Kupujte samo preko proverenih i registrovanih prodavnica. „Shvatio sam koliko je važno koristiti poznate platforme koje imaju politiku zaštite kupaca i mogućnost povraćaja novca.“
Nikada ne uplaćujte novac unapred nepoznatim prodavcima. „Ako nije moguće platiti pouzećem ili putem sigurne platforme za plaćanje, nemojte rizikovati.“
Proverite recenzije prodavca. „Sada znam da komentari mogu biti lažni i da treba biti dodatno oprezan.“
Budite skeptični prema ponudama koje deluju previše dobro da bi bile istinite. „Ako je cena značajno niža od uobičajene, verovatno se radi o prevari.“
Na kraju, Milan ističe da je najvažnije informisati se i edukovati o potencijalnim rizicima online kupovine. „Moj cilj je da što više mladih ljudi nauči kako da se zaštiti. Internet može biti sjajno mesto za kupovinu, ali samo ako znamo kako da budemo bezbedni.“
Njegova priča je podsetnik za sve nas da budemo oprezni i pažljivi u online transakcijama.
Ovaj medijski prilog je nastao kao rezultat projekta “Promocija bezbednosti dece u digitalnom okruženju”, koji Organizacija za razvoj i demokratiju Bujanovac realizuje uz podršku Ministarstva za brigu o porodici i demografiju Vlade Republike Srbije