Projekti
Trending

I u Leskovcu ima „šokantno”: Kako je senzacionalizam preoblikovao lokalne medije

Leskovac ima dugu i bogatu tradiciju lokalnog novinarstva.

Od prvih listova početkom 20. veka do savremenih internet portala, lokalni mediji su prošli put od ozbiljnih informativnih glasila do sve češćeg pribegavanja senzacionalizmu u borbi za pažnju publike.

Od štampe do stroge kontrole

Prvi lokalni listovi pojavili su se početkom prošlog veka, među kojima se ističe Južna Srbija, pokrenuta 1920-ih godina. Donosila je vesti o privredi, kulturi i društvenim zbivanjima u tadašnjoj industrijskoj prestonici juga Srbije.

Nakon Drugog svetskog rata, mediji prelaze pod strogu kontrolu Komunističke partije Jugoslavije, a kritičko izveštavanje postaje nezamislivo. Senzacionalizam se smatrao „buržoaskom devijacijom”. U tom periodu se ističe Naša reč, koja i danas izlazi i tada je bila glasilo lokalnih vlasti.

113f57df c550 4e74 8be2 c93a64afa557

Radio kao novinarska škola

Šezdesetih godina pokreće se Radio Leskovac, deo mreže jugoslovenskih lokalnih radio-stanica. Bio je važan izvor informisanja, ali i svojevrsna novinarska škola iz koje su potekli brojni novinari koji su kasnije karijere nastavili u nacionalnim medijima. Program je bio informativan i zabavan, ali bez sklonosti ka senzacionalizmu.

Devedesete: rađanje „lokalnog senzacionalizma”

Dolaskom višestranačja i medijskog pluralizma devedesetih, u Leskovcu niču brojni privatni mediji. Borba za publiku dovodi do pojave prvih senzacionalističkih naslova i dramatičnih tonova, naročito u izveštavanju o kriminalu, aferama i lokalnim političkim i biznis ličnostima.

U tom periodu se izdvajaju:

Nova Naša reč – modernizovani lokalni list sa povremenim istraživačkim sadržajem

TV Leskovac – brzo stiče popularnost, ali često pod političkim uticajem

Radio 016 i kasnije Leskovačka televizija (LTv) – uvode brze informativne formate i „breaking news” pristup

fa8dbc2a 3ebd 44d4 a3c3 b708ba350c32

Digitalno doba i portal

U savremenom digitalnom dobu, leskovački portali i onlajn mediji postaju glavni izvor informacija za građane, pružajući brze i pouzdane vesti iz različitih oblasti — od politike i ekonomije, preko kulture i sporta, do društvenih dešavanja. Posebno mesto imaju mladi novinari i novinarke koji nastavljaju tradiciju nezavisnog i odgovornog novinarstva, unoseći novu energiju i perspektivu u lokalni medijski prostor.

Leskovac tako ostaje značajno uporište slobodne reči i profesionalnog novinarstva na jugu Srbije, čuvajući i razvijajući bogato medijsko nasleđe prethodnih generacija.

U 21. veku, ključni izvori lokalnih informacija postaju internet portali.

Najčitaniji su:

JUGpress – regionalna agencija sa reputacijom objektivnog i istraživačkog novinarstva

Jugmedia – jedan od najposećenijih portala na jugu Srbije, često kritički nastrojen prema lokalnim vlastima

Rekreativno.com – spaja infotainment i lokalne vesti, povremeno koristi blage senzacionalističke naslove

Naša reč – i dalje izlazi kao nedeljnik sa tradicionalnim novinarskim pristupom

Istovremeno, značajan uticaj imaju i beogradski tabloidi poput Informer, Kurir i Srpski telegraf, čiji skandalozni i politički obojeni sadržaji često oblikuju i lokalna očekivanja publike.

e30c88bc 8c20 4e2e b8c7 e1db32d4dfa5

Kako građani gledaju na senzacionalizam

U mini-anketi sprovedenoj za potrebe ovog istraživanja, Leskovčani navode da se za lokalne vesti najviše oslanjaju na portale (Jugmedia i JUGpress), zatim na TV Leskovac i Radio Leskovac.

Dnevnu štampu retko kupuju, uglavnom stariji sugrađani. Većina ispitanih smatra da su senzacionalistički sadržaji „prenaduvani”, „površni” i „slab izvor pravih informacija”.

Kao problem navode i to što lokalni mediji često prenose tabloidne beogradske naslove bez provere istinitosti, što stvara osećaj stalnih kriza i skandala, ali i apatiju i nepoverenje prema svim medijima, pa i onim objektivnim.

11a9f6bf b9b0 4326 bbeb e592f3ddbce3

U Leskovcu, kao i u ostatku Srbije, senzacionalizam se pojavio kada su mediji postali zavisni od tiraža, klikova i političkih interesa. Ipak, postojanje profesionalnih redakcija poput JUGpress i Jugmedia pokazuje da i dalje postoje novinari koji biraju istinu umesto klikova.

Građani postaju sve svesniji štetnosti senzacionalizma, ali on i dalje opstaje jer donosi kratkoročnu pažnju i dugoročnu korist onima koji ga finansiraju.

“Ovaj medijski sadržaj sufinansiran je od strane Grada Leskovca. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva“

Back to top button